Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
wiedza o szampanie

Uważne czytanie etykiet może dostarczyć nam wielu informacji o produkcie. Standardowo są tam zawarte liczne dane na temat wina – znajdziemy m.in. markę, typ, ew. rocznik, zawartość alkoholu, przedział zawartości cukru (w przypadku szampanów – extra-brut, brut, demi-sec itp.), czasem nazwę cuvée, asemblaż (np. 100% Chardonnay), klasyfikację winnic (grand/premier cru), a nawet datę degorgement, przynajmniej w przypadku niektórych producentów. Ale na etykiecie znajdują się oprócz tego tajemnicze skróty, dotyczące samego producenta szampana, a ściślej jego statusu zawodowego.

 

I tak, czytając etykietę, spotkać się możemy z 7 standardowymi oznaczeniami. Postarajmy się zrozumieć zatem, jaki dokładnie niosą one przekaz.

NM: Négociant manipulant

droga do szampaniiOznaczenie to dotyczy producentów, którzy mogą posiadać własne winnice, ale do produkcji szampana używają głównie winogron, moszczu lub win bazowych skupowanych z zewnętrznych źródeł. Kupiec zatwierdza jakość winogron. Przedsiębiorca o statusie négociant manipulant po zakupie substratu zajmuje się wyrobem szampana we własnych wytwórniach, jak również wprowadzeniem go na rynek. Aby zdobyć status négociant manipulant producent musi posiadać własne wytwórnie oraz pomieszczenia do przechowywania dóbr. NM produkują na bardzo dużą skalę – do tej grupy producentów zaliczają się bowiem najbardziej rozpoznawalne marki szampanów, takie jak np. Moët et Chandon, Gosset, Bollinger, itd.

CM: Coopérative de manipulation

Ten termin mówi nam o tym, że mamy do czynienia ze spółdzielnią produkcyjno-handlową. W tej kategorii producentów znajdują się się spółki winiarskie wytwarzające szampana z mieszanki winogron spółdzielców. Spółki takie sprzedają swój produkt pod wspólną marką. Spółdzielcy są często bardzo liczną grupą, co sprawia, że pojedynczy plantator ma niewielki wpływ na proces wyrobu szampana. Mimo tego, wiele z marek, które tworzone są w ten sposób, cieszy się bardzo dobrą renomą, jak na przykład Union Champagne z Avize lub UPR z Le Mesnil sur Oger.

RM: Récoltant manipulant

Te zwykle niewielkie przedsiębiorstwa produkują szampany wyłącznie z własnych winogron. Ich wkład w sztukę winiarską jest bardzo istotny – to zazwyczaj właśnie wśród nich znajdują się prawdziwi miłośnicy i artyści, tworzący szampany o niesamowitych walorach smakowych. Producenci tacy jak Egly-Ouriet, Larmandier-Bernier czy też wszyscy członkowie prestiżowego Club Trésors de Champagne znani są na całym świeci z wyjątkowej jakości swoich szampanów.

SR: Société de récoltants

To kolejna drobna grupa wytwórców wina. Zaliczają się do niej właściciele niewielkich upraw winogron, którzy produkują wino we wspólnych piwnicach. Swoje wyroby sprzedają jednak pod własną, indywidualną marką. Często do société de récoltants należą małe wytwórnie rodzinne.

RC: Récoltant coopérateur

Do tej grupy zaliczyć możemy plantatorów winogron, którzy przeznaczają swoją uprawę na produkcję szampana sprzedawanego pod własną marką. Proces produkcji jednak nie przebiega u plantatora, lecz w spółdzielni. Produkt końcowy nie jest więc w 100% wyrobem właściciela plantacji.

MA: Marque d’acheteur

Zwany także inaczej marque auxiliaire to szampan, którego nabywca życzy sobie, aby produkt został nazwany jego marką. Marka jest de facto wytwarzana przez pośrednika. Może to stanowić w pewnym sensie rekomendację, jeżeli dany szampan promowany jest nazwą marki słynącej z „dobrego smaku”, to znaczy polecającej i rozprowadzającej produkty zwyczajowo dobrej jakości, jak na przykład paryska restauracja Maxim’s.

ND: Négociant distributeur

Jest to określenie dotyczące szampana dystrybuowanego i etykietowanego nie przez wytwórcę, lecz przez pośrednika. Procesy produkcyjne nie przebiegają zatem pod jego kontrolą.