dom-szampana.pl

Lifestyle Blog

Ceny usług stomatologicznych
Zdrowie

Ceny usług stomatologicznych

Regularne zgłaszanie się na wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym jest bardzo ważne po to, żeby mieć pewność, że naszej jamie ustnej i naszym zębom nie zagraża żadne niebezpieczeństwo. Dużo osób, planując jednak zapisanie się na wizytę kontrolną w klinice stomatologicznej w pierwszej kolejności zaczyna liczyć koszty, z jakimi będzie się to wiązało. W naszym artykule tłumaczymy, skąd biorą się zazwyczaj jednak stosunkowo wysokie ceny usług stomatologicznych, jakie czynniki mają na nie największy wpływ oraz jakie są najczęściej stosowane metody tworzenia cennika usług w gabinecie.

Jakie czynniki mają największy wpływ na cennik usług w gabinecie stomatologicznym?

Ceny poszczególnych usług stomatologicznych mogą się znacząco różnić w różnych gabinetach. Kształt ustalanego w tego typu przychodniach lekarskich cenników jest zależny od wielu rzeczy. Przede wszystkim właściciele prywatnych gabinetów stomatologicznych, ustalając cennik, muszą brać pod uwagę m.in. to, jakie są koszty prowadzenie kliniki, czyli jaki budżet jest potrzebny do tego, żeby móc opłacić zatrudnioną kadrę, ile miesięcznie kosztuje utrzymanie budynku czy jakie są koszty zakupu stosowanych narzędzi i materiałów stomatologicznych. Żeby gabinet stomatologiczny mógł istnieć na rynku, niezbędne jest zapewnienie dodatniej marży netto, czyli zysku z prowadzenia działalności. Tylko wtedy możliwe jest np.  inwestowanie w nowe technologie leczenia, a to z kolei może mieć wpływ na stałe zwiększanie obrotów gabinetu. Oczywiście, żeby zwiększyć ilość korzystających z usług gabinetu stomatologicznego pacjentów, ceny w nim nie powinny być dużo wyższe od cen usług w innych gabinetach.  Wpływ na ceny ma więc także lokalizacja danego gabinetu.

Wpływ lokalizacji na dokładny cennik usług w danym gabinecie stomatologicznym jest bardzo duży. Gabinet nie może bowiem ustalać zbyt wysokich cen w stosunku do średnich zarobków w okolicach, ponieważ wtedy najprawdopodobniej z jego usług będą korzystali niemal wyłącznie pacjenci, którzy nie mają innego wyjścia i zgłaszają się do gabinetu np. z powodu silnego bólu. Wtedy zyski z prowadzenia działalności na pewno nie będą zadowalające. Zazwyczaj jednak ceny usług w gabinetach stomatologicznych różnią się w zależności od wielkości miejscowości, a nawet od województwa.

Więcej na ten temat opowiedział nam nasz rozmówca, stomatolog z Kliniki Stomatologicznej Viscardi w Tychach:

W większych miastach ceny usług w gabinetach stomatologicznych są zazwyczaj znacznie wyższe, co ma wpływ m.in. na to, że często do gabinetów w małych miasteczkach lub w mniejszych miastach w regionie przyjeżdżają także pacjenci z większych miast. Tak jest też w przypadku naszej kliniki, w której oprócz pacjentów z samych Tych przyjmujemy również osoby przyjeżdżające do nas z takich miast i miasteczek, jak Katowice, Mikołów czy Pszczyna. Wpływ na to jednak mają nie tylko nasze ceny, ale również stosowane u nas technologie leczenia, m.in. stomatologia cyfrowa.

Jakie są najczęściej stosowane metody ustalania cen usług w gabinetach stomatologicznych?

Najczęściej przy ustalanie cennika świadczonych w gabinecie stomatologicznym usług korzysta się z jednej z trzech metod: metody odniesienia do konkurencji, metody kosztowej, lub metody popytowej.

Zastosowanie pierwszej metody ustalania cennika usług gabinetu stomatologicznego polega na zbadaniu najpierw cennika konkurencji, czyli innych działających w okolicach gabinetów i na podstawie tej wiedzy stworzenie własnej strategii. Badając ofertę konkurencji, zwraca się uwagę przede wszystkim na najczęściej wykonywane lub na najdroższe zazwyczaj usługi, czyli m.in. na leczenie kanałowe zębów, na leczenie ortodontyczne i stosowane w nim niewidoczne aparaty na zęby oraz na wszczepianie implantów zębowych. W tym przypadku będzie chodziło głównie o to, żeby ceny gabinetu nie były wyższe od cen konkurencji, natomiast w przypadku świeżo zakładanych gabinetów, często inwestorzy na początku decydują się je nieco obniżyć, żeby zwiększyć szanse zaistnienia na rynku.

Z kolei stosując metodą kosztową, najpierw trzeba dokładnie wyliczyć wszystkie koszty prowadzenia gabinetu i na tej podstawie określić ceny poszczególnych usług. Ta metoda jednak bardzo rzadko jest stosowana, ponieważ wcześniejsze określenie wszystkich możliwych kosztów jest jednak znacznie trudniejsze, niż by się to mogło wydawać. Zazwyczaj bowiem oprócz podstawowych wydatków, trzeba się liczyć także z dodatkowymi kosztami, które będą związane np. z kosztami wymiany uszkodzonego z  różnych przyczyn sprzętu lub z różnego rodzaju działaniami marketingowymi.

Metoda popytowa ma z kolei zastosowanie tylko w przypadku zwiększonego popytu względem podaży świadczonych usług. Wówczas podczas ustalania cennika usług trzeba się zastanowić, ile pieniędzy pacjenci będą w stanie zapłacić za wykonywane usługi. Metoda ta może mieć także zastosowanie w przypadku wprowadzania nowych usług, czyli w tym przypadku nowych technologii leczenia. Wówczas jednak przynajmniej na początku, właściciele gabinetów dentystycznych mogą mieć problem z określeniem, ilu pacjentów może być potencjalnie chętnych skorzystać z nowych usług.

Wybranie odpowiedniej metody ustalenia cennika świadczonych usług także więc może nastręczać wielu trudności. Zazwyczaj więc ceny w gabinetach są ustalane z zastosowaniem każdej wskazanej wyżej metody po trochu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *