dom-szampana.pl

Lifestyle Blog

węglowodany
Zdrowie

Co należy wiedzieć o węglowodanach?

Kiedy mamy już dość własnej nadwagi i postanawiamy przejść na dietę, odruchowo zaczynamy „bać się” węglowodanów – wszak od nich się tyje! Czy aby na pewno? Czy sprawa jest tak prosta, że wystarczy wyeliminować węglowodany i „wszystko będzie dobrze”? Dietetycy, oferując pomoc w walce ze zbędnymi kilogramami, jednocześnie ostrzegają, że temat wymaga uważnej refleksji.

Na czym polega zdrowe odżywianie się?

Jeżeli zdrowy sposób odżywiania się zredukujemy do kupowania ekologicznych produktów, nie osiągniemy celu, jakim jest poprawa zdrowia i samopoczucia. Nie zrzucimy też zbędnych kilogramów. Potrzeba wyćwiczyć takie nawyki żywieniowe, które umożliwią prawidłowy metabolizm w naszym organizmie.

Chodzi o spożywanie posiłków o podobnej objętości i o stałych porach. Kiedy tego nie przestrzegamy i doprowadzamy się do stanu, że moglibyśmy „zjeść konia z kopytami”, nasz organizm interpretuje dotkliwy głód jako sygnał, że grozi nam brak pożywienia. Spowalnia wówczas metabolizm i zaczyna gromadzić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto, gdy wygłodniali zjadamy za dużo, rozpychamy sobie żołądek, co oznacza, że w przyszłości będziemy potrzebowali (zbyt) wiele pokarmu, aby poczuć sytość.

Jeżeli mamy ochotę na jedzenie, które ewidentnie nam szkodzi albo jeżeli czujemy głód niezależnie od tego, jak dużo byśmy zjedli, oznacza to, że nasz apetyt został rozregulowany. Odpowiednie postępowanie dietetyczne pozwala przywrócić naturalną zdolności organizmu do wybierania jedzenia, które smakuje nam i jednocześnie służy naszemu zdrowiu. – stwierdza ekspert z Portalu Żywieniowego Jedz Dobrze. – Elementem odpowiednio zbilansowanej diety są węglowodany. Jeżeli zredukujemy je nadmiernie, odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu.

Dobre węglowodany nie są złe

Węglowodany dostarczają organizmowi energii w postaci glukozy, magazynowanej w mięśniach szkieletowych. Bez tego paliwa, niezwykła (i piękna!) maszyneria zwana ludzkim organizmem, nie mogłaby działać. Dlaczego potrzebujemy glukozy?

  • pozwala utrzymać prawidłową temperaturę ciała,
  • umożliwia pracę mięśni i organów wewnętrznych.

Trudno zatem uznać węglowodany za coś szkodliwego, prawda? Dlaczego zatem musimy zwracać na nie uwagę, gdy chcemy się zdrowo odżywiać?

Zobaczmy, jakie produkty spożywcze obfitują w węglowodany?

  • ziemniaki,
  • cukier z buraków,
  • biała mąka.

Frytki, smażone ziemniaczki, kluski, makarony, białe bułeczki, słodkie ciasta i ciasteczka sprawiają, że zaraz po ich zjedzeniu czujemy sytość. Jakiż to miły i błogi stan! Jednak spożycie tych produktów sprawia, że w krótkim czasie znacznie wzrasta nam poziom glukozy we krwi. A wtedy organizm zaczyna wytwarzać insulinę, aby pozbyć się nadmiaru glukozy. Jak to działa? Dzięki insulinie komórki są „zachęcane”, aby spalać glukozę zamiast tłuszczów. W efekcie tłuszcze pozostają w organizmie, a my tyjemy.

Chociaż bezwzględnie potrzebujemy węglowodanów w naszej diecie, warto zadbać o to, abyśmy zjadali potrawy, które nie wymuszają nadmiernej produkcji insuliny w organizmie. Aby dobrze poznać, co pod tym względem może nam pomóc, a co zaszkodzić, warto skorzystać z konsultacji dietetycznych.

Problem z figurą

Otyłość często wynika ze złych nawyków żywieniowych, w tym, ze spożywania nadmiernej ilość „złych” węglowodanów. Są jednak osoby, które zdrowo się odżywiają, a jednak nie są zadowolone ze swojej figury, ponieważ jest ona zbyt okrągła.

Organizm z powodów uwarunkowań genetycznych lub z racji choroby, może nie mieć takiego metabolizmu, jakiego byśmy sobie życzyli. Nasze ciało, nawet gdy naprawdę o nie dbamy, może wykraczać poza kanony aktualnie obowiązującej mody. Jeżeli trudno nam zaakceptować swój wygląd, warto przemyśleć sprawę podjęcia psychoterapii. Jeżeli zamiast szukania sposobu, który pomoże nam zaakceptować siebie takimi, jacy jesteśmy, będziemy nieustannie głodzić się i odchudzać, zdewastujemy własny organizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *