Kalkulator BMI – twoje narzędzie w skutecznej pracy nad ciałem!

0
66
Kalkulator BMI

Czym jest BMI? Jest to wskaźnik proporcji wzrostu do masy ciała. Stworzona dzięki specjalistom tabela do analizy BMI pozwala w określeniu prawidłowej wagi, stosownie do wieku, płci oraz budowy ciała. Pomoże w uzyskaniu obiektywnej oceny dotyczącej codziennych wyborów żywieniowych i podpowie, czy warto poszukać specjalisty i dokonać rewolucji w swoim życiu. Sprawdźmy, jak to narzędzie wygląda w praktyce.

Do czego służy BMI?

Współczynnik BMI to prosty kalkulator wagi idealnej. Dzięki niemu w szybki i łatwy sposób możemy określić prawidłową dla nas masę ciała, a co za tym idzie, ocenić czy mamy wagę idealną, nadwagę bądź niedowagę.

Czym tak dokładnie jest ten wskaźnik? BMI (indeks masy ciała) jest nieskomplikowanym wzorem matematycznym, opisującym poziom tkanki tłuszczowej w naszym organizmie. Wyliczenia opierają się na stosunku masy ciała mierzonej w kilogramach do naszego wzrostu mierzonego w metrach. Kalkulatory wagi, takie jak właśnie BMI, zostały stworzone jako proste narzędzia do oceny potencjalnego zagrożenia chorobami, których źródłem jest otyłość. Należą do nich między innymi miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, hiperlipidemia czy cukrzyca. Aktualnie, BMI to metoda obejmująca również diagnozę zbyt niskiej masy ciała, wynikającej ze zbyt intensywnej redukcji. Jeśli więc nasz kalkulator wagi daje wynik odbiegający od normy, to zgodnie z interpretacją współczynnika BMI, należy się zająć naszym zdrowiem.

Istnieją jednak przypadki, dla których wskaźnik BMI nie ma zastosowania. Chodzi tu o:

· kobiety w ciąży,

· sportowców i ludzi o masywnie rozbudowanej klatce piersiowej,

· dzieci w fazie wzrostowej,

· osoby starsze, u których trudno o dokładny pomiar wzrostu.

Są to wyjątki, dla których wyliczenie BMI może być obarczone ryzykiem błędu, a informacja będzie mylnie wskazywać zawartość tłuszczu, a co za tym idzie, istnienie nadwagi lub niedowagi. Jednym słowem – u nich kalkulatory wagi nie zdadzą egzaminu.

Jak obliczyć BMI?

Obliczenia są niezwykle proste, wystarczy podzielić masę ciała (podajemy w kilogramach) przez wzrost do kwadratu (podajemy w metrach). Oczywiście możemy skorzystać z opcji, jaką jest internetowy kalkulator wagi, który samodzielnie wykona obliczenie i wskaże nam wynik, jaki osiągamy przy podanych wartościach.

Jak interpretować otrzymany wynik? Poniżej przedstawiamy poszczególne zakresy BMI:

· poniżej 16,0 – niezwykle niebezpieczne wygłodzenie (konieczna jest wizyta u lekarza),

· 16,0–16,99 – wychudzenie (również warto skonsultować naszą wagę z lekarzem, który oceni, czy niskie BMI zagraża zdrowiu),

· 17,0–18,49 – niedowaga (zalecamy konsultację z dietetykiem),

· 18,5–24,99 – wartość prawidłowa,

· 25,0–29,99 – nadwaga (zalecamy konsultację z dietetykiem),

· 30,0–34,99 – I stopień otyłości (warto sprawdzić stan naszego zdrowia u lekarza

i rozważyć zmianę nawyków żywieniowych, jeśli lekarz uzna to za konieczne),

· 35,0–39,99 – II stopień otyłości (otyłość kliniczna wymagająca wizyty u lekarza i zmiany stylu życia),

· powyżej 40,0 – III stopień otyłości (otyłość skrajna, bezwzględnie wymagająca wizyty u lekarza z uwagi na zagrożenie utratą zdrowia).

Nawet, jeżeli opieramy się o kalkulatory wagi typu BMI, warto zachować zdrowy rozsądek i pamiętać, że sam wskaźnik nie pokaże nam problemu np. z otyłością miejscową lub w sytuacji wahań wagi, które należy skonsultować ze specjalistą lub rozważyć zmianę trybu życia. Pamiętajmy, że nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i uważnej obserwacji własnego ciała.